Blogger Backgrounds
zikrullah n doa

Saturday 28 June 2014

Ramadan Kareem



Then you come Ramadan.
Melihat ramainya orang di segenap sudut pasar raya, in my mind automatically zupppp......
"Ok, the end of month, the workers earned their salaries already and tomorrow we're going to start fasting".
Lagaknya seperti shopping untuk menyambut lebaran. Indahnya kalau suasana sebegitu turut dirasai di surau-surau berdekatan. Penuh dan sarat dengan kohot manusia.

Masa-masa macam ni mulalah mengimbau kenangan berpuasa tahun lepas, berpuasa di SMKAP selama 2 tahun, berpeluang merasa kelainan, nikmat bersahur walaupun terasa liat seperti clay untuk menghayunkan kaki ke dewan makan tetapi digagahi jua tak lain tak bukan untuk merebut ganjaran bersahur. Atau paling lazy tahap hapee at least kurma dan plain water pun dah bersyukur macam dapat makan nasi ayam. Pernah sekali dua terjaga di saat sahur di hujung tanduk
(eh, ada ke? pun bolehhh) Alhamdulillah berkat dengar kata mak bawa kurma sebagai bekalan, itulah gunanya stock kurma di saat genting ya tuan puan. Nak makan nasi tak dan dah. Memang nak kena torture la dengan makcik pakcik DM (dewan makan) kalau minta nasi time tu. Kadang-kadang sendu juga, time tulaa nak shooting drama air mata mengalahkan orang yang berpuasa di perantauan. Tapi tak beriya pun ok, cukuplah seminit-dua.
Hati kental. 

Semua tu healed bila Ustaz planned buat trip berbuka puasa at Masjid Biru.....
( Masjid Shah Alam)
One word to describe it, SUBHANALLAH. Wallahi, terasa seperti berada di bumi anbiya'. Missing all about it. Tak lupa pada wangian masjid yang dapat dihidu sehingga mampu meresap ke tangkai hati, mewujudkan ketenangan yang mungkin tidak dapat diperolehi di mana-mana. Allahurabbi.

#Izinkan diri ini mengulang apa yang telah dimulakan. 
Eh, masjid/surau sudah memanggil ! How nice the recitation of Quran versus from the mosque nearby.
Happy Ramadan For All, Youth. Come on. Terawih, terawih, terawih !
Oh ya, this year I'll begin my fasting at a new place again.
والله يسهل

اللهم بارك لنا في شعبان وبلغنا في رمضان

0 comments:

Post a Comment

>b:include data='post' name='comment-form'/>